Gadis Kidal Menaip // Atiqah Nxjihah
Tips Blog Yang Baik
posted by Atiqah Nxjihah Monday, November 21, 2016 2 comments

Okay malam ni nak cakap pasal blog yang dalam keadaan baik macam blog aku cewah perasan blog baik sangat hashtag atiqah perasan blog dia baik and cantik haha. Okay actually blog ni tak ada lah cantik mana kan (?) Betul ke idok (?) Apa pandangan korang tentang blog (?) Berape % korang bagi untuk blog ni (?)

Proceed to tips blog baik actually semua orang boleh pikir kan blog yang baik macam mana kan (?) Blog baik dan kemas sebetulnya. So blog mestilah cantik + sedap mata memandang + rasa tenang je nak singgah lama lama + kemas + susunan widget teratur and so on. 

Pemilihan Font :
Okay font dalam blog memainkan peranan yang penting jugak untuk tips blog cantik sebenarnya. Yelah kalau tulisan macam cakar ayam agak agak korang boleh faham ke apa yang cuba disampaikan (?) Mesti korang sakit kepala and sakit mata kan (?) Aku pernah suatu masa dulu buat tulisan macam cakar ayam ni and one day sorang blogger ni blogwalking blog ni and sound aku kat cbox. Dia cakap "Orang masuk blog engko bukan nak kena hadap tulisan buruk macam tu" Terkedu jap aku bila aku check cbox aku masa tu and terus aku tukar font blog aku. Sekarang aku pakai font 'Port Lligat Slab' and aku rasa font ni tak menyakitkan hati korang untuk membaca kan (?) *kan kan kan* One more thing, font berwarna hitam is better than font berwarna kelabu sebab aku seriously tak boleh go dengan blog yang font berwarna kelabu :')

Chatbox :
Yes chatbox ni pun penting jugak untuk pastikan blog korang sentiasa mendapat kunjungan bloggers lain. Yelah kalau korang tak sediakan chatbox ni kat mana lagi bloggers lain nak tinggalkan jejak diorang (?) Ada sesetengah blog yang aku jumpa tak ada chatbox ni and aku terus close tab *ngeh ngeh ngeh* Ada orang suka tinggalkan jejak diorang dekat bahagian comment post tapi tidak bagi aku haha sebab aku cukup malas nak comment comment ni. So, lepas ni sediakan lah satu chatbox untuk memudahkan bloggers lain tinggalkan jejak diorang. Kalau blog ni aku pakai cbox.ws . Korang try lah letak chatbox ni okay.

Followers Widget :
And this! Followers widget ni memang sangat sangat penting tau untuk pastikan blog korang dalam keadaan baik. Seriously aku tak tipu. Blog aku dah tak dalam keadaan yang tak berapa baik sebab followers widget aku bermasalah dari haritu sampailah sekarang and aku tak tahu dah macam mana nak dapatkan balik followers widget aku tu eventho dah berpuluh tutorial aku ikut :( Kalau korang pakai yang jenis "follow" tu kan sebenarnya dia just untuk 300 orang sahaja. Lebih pada 300 orang dah tak dikira follow dah eventho korang rasa korang pernah follow blog tu. Faham tak (?) Limit dia just 300 orang sahaja. Lebih daripada 300 orang terus tak dikira. So nampak tak pentingnya followers widget yang "Join this site" tu (?!)

Susunan Widget Yang Kemas dan Teratur :
Haaa ni lagi satu tips untuk dapatkan blog yang dalam keadaan baik. Susunan widget korang mestilah teratur lepas tu tersusun dengan elok. Ada sesetengah blog tu kan susunan widget subhanaAllah tak teratur langsung. Aku sampai merata rata duk carik chatbox dalam blog dia and finally lepas 6 minit and something baru lah jumpa chatbox dalam blog dia. 

Then tak payah lah letak iklan or widget banyak banyak dalam blog sebab dia akan buat blog korang jadi berat and finally loading yang agak lama. Bila loading agak lama tentu bloggers lain terus akan close tab blog korang right (?) Kalau widget tarikh masa tu tak payah letak tak apa sebab korang sedia maklum dekat laptop masing masing dah ada dah tarikh and masa.

So itu je kot buat masa sekarang kikikiki. Yes aku mengaku blog aku tak ada lah perfect mana. Ni aku just nak sharekan tips pada pandangan aku untuk dapatkan blog yang dalam keadaan baik sahaja. Mana baik korang ambik and mana buruk korang comment kat bawah okay. Thanks!

Labels:

design by Wanaseoby